Museum De Schotse Huizen

Dagelijks van 10.00 - 17.00 uur

m.u.v. 25 december en 1 januari

Entreeprijzen

Combi-ticket €6,00 (inclusief toegang Grote Kerk Veere)

Museumkaarthouders en kinderen t/m 12 jaar: gratis entree

(m.u.v. Grote Kerk Veere)

Kaai 25-27 te Veere

museum@museumveere.nl

AGENDA 2015

30 mei - 26 juli

Tentoonstelling

Scottish Diaspora Tapestry

11, 18 en 25 juli 14.00 uur

Historische stadswandeling met Scottish afternoon tea

11 en 25 juli, 22 en 29 aug 19.00 uur

Ons museum is ANBI genoteerd

(Informatie)
Persbericht

Museum De Schotse Huizen opent tentoonstelling over Jan de Munck (1866-1943) - Van origine Zeeuws

1 maart 2013

Home Geschiedenis Exposities Stadhuisbeelden Activiteiten Vrienden Voor kinderen Informatie

MUSEUM DE SCHOTSE HUIZEN OPENT TENTOONSTELLNG OVER
JAN de MUNCK (1866-1943)

‘Van origine Zeeuws’

Kunstschilder-tekenaar Jan de Munck werd op 11 maart 1866 geboren aan de Middelburgse Kinderdijk in het huis ’NOORWEGEN’.  Hij stamt uit een familie van beurtschippers, die reeds generaties lang een beurtdienst onderhield tussen Amster-dam en Middelburg en het lag in de lijn der verwachtingen dat hij het familiebedrijf  zou voortzetten. Maar zijn levenslot en begaafdheden beslisten anders. Op 18 jarige leeftijd verhuist hij naar Amsterdam, waar hij zich aan de Quillinusschool ‘Teekenschool voor Kunstambachten’ voorbereidt voor het toelatingsexamen voor de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. Van 1886 tot 1889 volgt hij daar lessen o.l.v. de hoogleraar-directeur August Allebé (1838-1927). Enkele van zijn medeleerlingen zijn de naderhand bekende beeldende kunstenaars George Breitner, Job Graadt van Roggen, Paul Bodifée en R.N. Roland Holst.

Na zijn opleiding vestigt hij zich in 1891 als kunstschilder in Utrecht. In 1893 trouwt hij in het Zeeuwse Kruiningen met de dochter van de Rijkshavenmeester. Daarna wonen zij achtereenvolgens in Utrecht, Den Haag en Eindhoven waar hij in 1943 overlijdt. Beiden echtlieden liggen in Kruiningen begraven.

Zijn schilderstijl laat zich het beste omschrijven als navolger van de Haagse School met een goed oog voor detail en kleur. Naast de traditionele landschappen en portret-ten waren de Zeeuwse wateren om en rond Kruiningen/Hansweert, het Kanaal door Zuid-Beveland en de Westerschelde tijdens de overgang van zeil- naar stoomvaart zijn favoriete onderwerpen.

Nu - 70 jaar na het overlijden van Jan de Munck - wordt het werk van deze tot nog toe vrijwel onbekende kunstenaar weer onder de publieke aandacht gebracht en maken wij opnieuw kennis met zijn liefde voor het Zeeuwse landschap, de wateren en de scheepvaart op en rond Hansweert aan het begin van de 20e eeuw.

Joost Bakker

(Tentoonstellingmaker)

Collectie Boers/Soeterik

Mevrouw Josefine Boers (1960-2006) en haar broer Henk zijn verwanten van de Middelburgse schippersfamilie De Munck. Henk trof in de zeventiger jaren vier werken van De Munck aan in de nalatenschap van zijn oudtante mevrouw G. de Munck-Waterman, de basis voor de huidige collectie. Josefine stuitte  in 1998 tijdens een veiling in Amsterdam op werk van De Munck. Hiermee werd bij haar de interesse gewekt voor een uitgebreid onderzoek naar zijn artistieke ontwikkeling en het verder opsporen en verzamelen van zijn werk. Henk Boers en Henri Soeterik hebben vanaf 2006 deze collectie verder uitgebreid, om tot een zo compleet mogelijk overzicht van De Munck’s werk te komen.

Deze expositie is tevens een postume hommage aan Josefine Boers als grondlegster van de Collectie Boers/Soeterik.

Mevrouw Willemien ’t Hooft, vriendin van beide collectioneurs, opent op zaterdag 23 maart te 14.00 uur in de Beeldenzaal van Museum ‘De Schotse Huizen’ dit oeuvre-overzicht van het werk van Jan de Munck.

Terug naar overzicht persberichten